کد مطلب:30364
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:31
اصالت الوجود صدرالمتألهين با اصالت الوجود اگزيستانسياليسم چه تفاوتي دارد؟
آن چه در فلسفه اگزيستانسياليسم به نام اصالت وجود خوانده ميشود، مربوط به انسان است و دربارة اين مطلب است كه انسان بر خلاف ساير موجودات (مانند سنگ، گربه، اسب و ...) يك ماهيت مشخص پيش بيني شده و يك قالب معيّن طبيعي ندارد. گربه طبيعت و خاصيت گربه بودن را به طور غريزي دارد و اكتسابي نيست. از اين رو در طول تاريخ بدون كم و كاست و بدون ترقي و تنزل گربه بوده و خواهد بود. انسان به جهت قدرت اختيار و تصميمگيري كه دارد، چيستي يعني ماهيت خودش را، خود طرح ريزي ميكند و مي سازد. يكي هابيل است و ديگري قابيل. يكي فرعون است، ديگري موسي. يكي شمر است، ديگري امام حسين(ع). آن چه در فلسفة اسلامي و فلسفة صدرالمتألهين به نام اصالت وجود خوانده ميشود، اوّلاً اختصاص به انسان ندارد، و مربوط است به همة جهان، و در مورد همة اشياي جهان به كار مي رود. ثانياً در اصالت صدرايي بحث دربارة اصالت به معني عينيت، در مقابل اعتباريت و ذهنيت است و بحث اگزيستانسياليسم دربارة اصالت به معني تقدم است. يعني وجود انسان مقدم است بر چيستي اش.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.